Op Avontuur in de Digitale Wildernis
Het internet is een uitgestrekte en levendige wildernis waarin jongeren eindeloos kunnen communiceren, leren en verdwalen. Wat kijken jongeren online? Welke content is actueel? In deze rubriek gaan we online op reis en delen jongeren belangrijke ontwikkelingen, fenomenen en virals die je gezien móet hebben met ons.
Deze keer neemt Raya (18 jaar) je mee op internetsafari; haar TikTok-tijdlijn (en die van veel anderen) staat namelijk vol met video’s van boerenrapper, Boer Harm. Ook wordt zijn liedje ‘Brommers Kieken’ veel gebruikt als audio van TikTok-gebruikers. Wie is deze gemaskerde rappende boer, en zijn zijn songteksten nog wel van deze tijd?
Wie is Boer Harm?
Raya:
‘Boer Harm is een muzikant met is een muzikant met een nepbuik en een masker met een dikke nek en een groot hoofd. Sommige mensen vinden het masker grappig; ik en veel anderen vinden het best wel eng. Boer Harm maakt Nederlandstalige hiphopmuziek. Een van de redenen dat hij zo viraal gaat is zijn (nogal vrouwonvriendelijke) muziek, en natuurlijk dat masker waarvan niemand weet wie erachter zit. Mensen worden denk ik tot hem aangetrokken, omdat hij een mysterie is. Boer Harm is doorgebroken met het lied “Brommers Kieken”. Dat gaat over seksuele dingen. Hij ziet vrouwen als een soort prooi. Hij rapt onder andere “volle reet, dikke tieten” en over hoe goed hij in bed is en wat hij wil doen met de vrouwen.’
Reactie Boer Harm
‘Boer Harm is niet mijn artiest en muziekstijl. Ik vind het ook erg jammer dat dit soort muziek te beluisteren is voor kleine kinderen. Voor sommigen is het natuurlijk gewoon een grappig liedje; op anderen heeft het misschien wel invloed. Zij krijgen nu een beeld van hoe sommige jongens zich blijkbaar mogen gedragen, wat ik best zorgwekkend vind.
@deboerenrapper Boer Harm – Brommers Kieken is vanaf nu onlijn! Link in mien bio 🛵💨 #tiktok #boerharm #huishoudbeurs #brommerskieken #amsterdam ♬ Brommers Kieken – BoerHarm
Mensen zoeken altijd naar iets nieuws, iets dat ze nog niet kennen. Nu is hij erg viraal gegaan op TikTok, omdat het liedje en Boer Harm zelf zo raar en vreemd zijn. Mensen gingen het naar elkaar doorsturen, waardoor er een domino-effect ontstond. Want de mensen die het doorgestuurd kregen, gingen het ook weer doorsturen, enzovoorts. Iedereen wil natuurlijk ook weten wie er achter het masker zit en in hoeverre deze artiest serieus is.
Toen ik voor het eerst de video zag, was ik eigenlijk een beetje verbaasd. Ik zat op het terras met wat vrienden, en een vriendin van mij begon dat liedje te zingen. Iedereen vroeg wat voor liedje dat was. Toen liet zij de video van Boer Harm zien. Sommigen moesten erom lachen, maar ik dacht echt: wat is dit?!
Veel mensen maken er grapjes over en nemen het niet al te serieus. Maar als ik de comments goed bestudeer, dan zie ik dat toch vooral mannen reageren. “Zo moet je vrouwen fiksen” of “Boer Harm heeft meer chickies dan ik”. Daarnaast zie ik ook veel kinderen in de comments en die maken dan een comment als “Boer Harm, wanneer gaan wij samen brommers kieken?” of “Hij is stiekem best wel knap”.
Natuurlijk is het alleen maar een liedje en moeten wij het niet al te serieus nemen. Maar toch vind ik het ook naar dat vrouwen als een soort sexpop worden neergezet. Wat ik ook stom vind: als een man zo’n liedje maakt, wordt hij gezien als cool. Maar als een vrouw dat zou doen, dan is ze al snel een hoer.
Dit zegt wel veel over de (media)cultuur van deze tijd. Mensen hebben er alles voor over om beroemd te worden of viraal te gaan. En iedereen zit natuurlijk 24/7 op social media en ziet dingen – goede en slechte – die hen wellicht ook in hun offline leven zullen beïnvloeden.
Ik denk dat Boer Harm een kortstondige hype is. Over twee maanden is het alweer overgewaaid voor de meeste mensen. Trends komen en gaan. Boer Harm gaat waarschijnlijk nog meer liedjes maken die erg veel op elkaar lijken. Dus vandaar dat ik denk dat veel mensen op een gegeven moment denken: “Het is nu wel weer mooi geweest” en daarna op zoek gaan naar iets anders.’
@maritbrwr “Mevrouw mag brommers kiekn op? Is echt een leuk nummer.” #onderwijs ♬ Brommers Kieken – BoerHarm
Reactie van Youngworks: Boer Harm
Sjanne de Haan van Youngworks:
‘Rappen (hiphop) wordt vaak wat meer geassocieerd met de stad en grootstedelijke cultuur, en is dus ook veel zichtbaarder in de media. Als het buitengebied in de media aan bod komt, dan gaat het momenteel vooral over negatief geladen onderwerpen als de boerenprotesten en stikstofuitstoot. Superleuk dat dan – althans zo lijkt het (masker) – een jonge gast van het platteland een hit scoort.
Ik kom zelf van de boerderij en ben opgegroeid in een katholiek dorp. Zuipketen, tentfeesten en bijvoorbeeld carnaval zijn een ding. Het liedje Brommers Kieken van Jovink was toen, en volgens mij nog steeds, erg populair. Voor veel mensen voelt dit dus ook als een nostalgische verwijzing naar deze hit uit het oosten van het land.
Raya gaf het al aan, het is erg jammer dat de teksten zo vrouwonvriendelijk zijn. Jonge meiden spreken zich hierover gelukkig meer uit, zoals we ook zien bij de ophef over de bangalijsten. Maar gaan jongens zich dan ook anders gedragen, of is dit weer een uiting van een kloof in genderbeelden, zoals ook onderzoek van de Financial Times onlangs uitwees?
Door de nepbuik en het masker lijkt het te worden gesugarcoat en te gaan om een (comedy) act (satire). Bij een act worden dingen vaak overdreven en uitvergroot. Moet en kan je deze teksten dan serieus nemen, en zullen jongeren daar ook doorheen prikken?
Wie er schuilgaat achter het masker van Boer Harm, is op dit moment het best bewaarde geheim van TikTok. Is het de feestact de Gladjakkers, Dennis Schouten, of zullen we het misschien nooit weten?’
@gladjakkers @BoerHarm 🧐🤫 #boerharm ♬ Brommers Kieken – BoerHarm
Eerdere edities van Internetsafari:
- Internetsafari #7: Nutri-Score
- Internetsafari #6: TikTok als zoekmachine
- Internetsafari #5: No more part 1
- Internetsafari #4: Unboxing en adventskalenders
- Internetsafari #3: Sludge content
- Internetsafari #2: NFT’s
- Internetsafari #1: Barbie Breakup
Meer over jongeren?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.
Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.