Op Avontuur in de Digitale Wildernis
Het internet is een uitgestrekte en levendige wildernis waarin jongeren eindeloos kunnen communiceren, leren en verdwalen. Wat kijken jongeren online? Welke content is actueel? In deze nieuwe rubriek gaan we online op reis en delen jongeren belangrijke ontwikkelingen, fenomenen en virals met ons die je gezien móet hebben.
Deze keer nemen Jawhara en Ozaia je mee op internetsafari. Hun tijdlijnen staan namelijk vol met video’s van mensen die reageren op de hypothetische vraag “Would you rather be stuck in a forest with a man or a bear?”.
Achtergrond Man vs. Bear
‘Another day, another hypothetical scenario tearing people apart on social media. However, this cultural discourse has some sharp teeth.’ Zo begint een artikel van CNN over een viral fenomeen dat voornamelijk op TikTok en X rondgaat. Waarschijnlijk is het scherpe randje ook de reden waarom de video’s zo viraal gaan en waarom iedere contentmaker lijkt in te haken op deze trend.
In de viral wordt gevraagd aan vrouwen “Ben je liever alleen in het bos met een beer of met een man?” en spoiler … de beer wint! Deze simpele hypothetische vraag brengt genderongelijkheid aan het licht, en daar vindt het internet wat van. Hieronder de originele video waar het allemaal mee begon van Screenshot HQ, die bij het schrijven van dit artikel 17 miljoen views heeft.
@screenshothq The question of being stuck in a forest with a man or a bear is circulating on TikTok right now and sparking some interesting conversation…. we know what our answer would be 🐻🌳 #manvsbear #tiktok #tiktoktrend #trending #challenge #streetinterview #voxpop ♬ Terror Music (Scary Song) – IMPERIUM RECORDS
In de Ranger-Whatsapp-groep ging het er ook over. In deze editie van Internetsafari bevragen we niet één jongere maar twee, namelijk Jawhara (17 jaar) en Ozaia (19 jaar). Wat vinden een meisje én een jongen van dit fenomeen?
Jawhara:
‘Hoe kan het dat we in deze samenleving het punt hebben bereikt waarop we liever een beer dan een man kiezen?! Ik denk dat deze vraag viraal is gegaan vanwege de misdaden die mannen tegen vrouwen hebben gepleegd. Vrouwen geven eerder de voorkeur aan een beer, omdat het ergste dat er kan gebeuren als je een beer kiest is ‘opgegeten’ worden. Het verspreidt zich snel onder jongeren op TikTok. Velen hebben gezegd: “Waarom zou je voor een beer kiezen?” Vervolgens hebben jongeren het tegendeel bewezen door in bijvoorbeeld de comments misdaden te tonen die mannen tegen vrouwen hebben begaan. Dingen die een beer zeker niet zou doen.
Eerst dacht ik namelijk: ‘waarom een beer kiezen?’ Maar na het zien van die heftige video’s over misdaden begon ik de situatie beter te begrijpen. Het opende echt mijn ogen voor de gekke wereld waarin we leven. Ik denk dat het aangeeft dat onze generatie openstaat voor discussie over vrouwengeweld; het toont bewustzijn!‘
Ozaia:
‘Ik vond het eigenlijk wel grappig als ik heel eerlijk ben. Dit soort virale vragen zijn een beetje de manier van het internet om in protest te komen. Toen ik de eerste video zag moest ik wel een beetje gniffelen, omdat het natuurlijk een absurd scenario lijkt op de eerste blik. Naarmate ik meer en meer van dit soort video’s zag, ging ik pas inzien hoe groot dit ‘probleem’ (niet helemaal het woord wat ik bedoel, maar kom er niet op) eigenlijk is.’
@spacegh0st333 Bear or man #bear #fyp #manvsbear #tiktoktrend #trend #trending #learning #teaching ♬ original sound – 𝕬𝖛𝖊𝖗𝖞🥀
Reactie Man vs. Bear
Jawhara:
’Als ik (’s avonds) alleen op straat loop realiseer ik me dat het niet een bewuste keuze is om bang te zijn voor een man, maar eerder mijn onderbewuste dat die angst voelt omdat ik weet tot wat mannen in staat zijn. Ik denk zeker dat het goed is dat we dit onderwerp bespreekbaar maken. Want hoe meer bewustzijn er wordt gecreëerd, hoe beter het probleem aangepakt kan worden.’
@meikekoek .. 😔 #sa #girlssupportgirls #saawareness ♬ original sound – Claire Boyer
Ozaia:
‘Ik heb het een tijdje gevolgd, maar vond het zelf vrij snel vrij heftig worden. Als man zijnde zie ik dit natuurlijk ook gebeuren en ik kan ook wel zien waar het vandaan komt. Eerlijk gezegd verafschuw ik het enorm. Dan heb ik het over het nafluiten, naroepen en het ongevraagd aanraken van (in dit geval) vrouwen. Ik kan dus ergens wel snappen waarom vrouwen de keuze maken met een beer in het bos te zijn. Ik heb er eigenlijk niet echt ‘goed’ bij stilgestaan, totdat de vraag werd opgegooid voor Internetsafari. Zelf zou ik eigenlijk geen voorkeur hebben, maar ja, dat is misschien omdat ik zelf een man ben. Ik denk dat dit probleem (en dan heb ik het over mannen die onacceptabel gedrag vertonen) helaas al veel langer een probleem is. Mannen zijn natuurlijk ook een groot deel van de gender-opbouw van de wereld en vormen ook wel een deel van het probleem. Dus ik denk dat we hier samen ook echt wel iets aan kunnen doen.’
@dadchatsThis is America 🐻 👨♬ original sound – dadchats
Reactie van Youngworks: Man vs. Bear video’s
Marloes Brunsting van Youngworks:
‘Zoals je vaker op social media ziet is deze vraag lekker over de top, maar dit dilemma past in de ‘not all men’-discussie die al langer woedt. Vrouwen zijn zich erg bewust van het potentiële gevaar dat mannen vormen. Dit gevaar is kennelijk zo groot dat een beer de veilige optie lijkt. Mannen worden liever niet op één hoop gegooid met een gevaarlijke minderheid. Zij gaan liever uit van de meerderheid van mannen die geen kwaad in de zin heeft. Deze meerderheid is natuurlijk veel minder gevaarlijk dan een beer. Maar ja, vrouwen weten niet wat voor man ze treffen in het bos, terwijl je bij een beer wel weet wat te verwachten. Ook al is deze vraag natuurlijk volledig hypothetisch, het is toch een mooie manier om kennis te maken met hoe anderen de wereld zien’
@jon.the.detective Man or bear a detective’s perspective. Team Bear. #fyp #manvsbear #woods #bearman ♬ original sound – Jon.The.Detective
Eerdere edities van Internetsafari:
- Internetsafari #9: eindeloos scrollen (op TikTok)
- Internetsafari #8: Boer Harm
- Internetsafari #7: Nutri-Score
- Internetsafari #6: TikTok als zoekmachine
- Internetsafari #5: No more part 1
- Internetsafari #4: Unboxing en adventskalenders
- Internetsafari #3: Sludge content
- Internetsafari #2: NFT’s
- Internetsafari #1: Barbie Breakup
Meer over jongeren?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken en (online) trainingen.
Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.