Op Avontuur in de Digitale Wildernis
Het internet is een uitgestrekte en levendige wildernis waarin jongeren eindeloos kunnen communiceren, leren en verdwalen. Wat kijken jongeren online? Welke content is actueel? In deze maandelijkse rubriek gaan we online op reis en delen jongeren belangrijke ontwikkelingen, fenomenen en virals met ons die je gezien móet hebben.
Deze keer neemt Jawhara (18 jaar) je mee op internetsafari. Onlangs onthulde een hele populaire mukbang creator dat hij veel gewicht is verloren en jarenlang vooruit heeft gewerkt. Het internet was in shock. Waarom? En wat is de impact? Jawhara legt het uit.
Achtergrond Nikocado Avocado
Nikocado Avocado, echte naam Nicholas Perry, is een bekende internetpersoonlijkheid die populair werd met ‘mukbang’ video’s. Dit genre is afkomstig uit Zuid-Korea en draait om het eten van (grote) hoeveelheden voedsel voor de camera. Vaak wordt hier veel bij gepraat, gesmakt en gaat het om fastfood eten. Vooral op YouTube is het erg populair. Nikocado Avocado begon zijn YouTube-carrière als vegan vlogger, maar stapte over naar mukbang video’s. Tijdens het wegproppen van grote hoeveelheden eten vertelt hij verhalen op een hele theatrale manier. Zijn content kan als controversieel worden ervaren en dat zorgde dan ook voor veel volgers, maar ook voor veel kritiek vanwege de ongezonde levensstijl die hij promoot.
De opkomst van mukbangs in het Westen heeft geleid tot meer dan alleen een fascinatie voor het consumeren van voedsel. Kijkers vermaken zich ook door hoe de ‘eaters’ reageren op het eten en hun conversaties met anderen. Voedselgerelateerde video’s zijn erg populair en veel fastfoodketens en andere voedselproducenten weten mukbang-creators goed te vinden. Voor veel creators is het dus een bron van inkomen.
Jawhara:
‘Nikocado Avocado is in korte tijd heel erg veel aangekomen door al het vette eten dat hij at. Door zijn grote aanwezigheid, persoonlijkheid én zijn grote porties heeft hij veel volgers op sociale media. Ik ben op de een of andere manier in aanraking gekomen met zijn video’s. Ik had gemengde gevoelens over hem en zijn video’s. Er zijn veel mensen die genieten van zijn video’s terwijl ik vooral dacht: ‘deze man eet zichzelf de dood in …’
Reactie op de Nikocado Avocado
Jawhara:
‘Ik vind zijn evolutie van ‘gewone’ eetvideo’s naar de meer extreme mukbang-content die hij maakte best overdreven. Ik had een beetje het gevoel dat hij zichzelf ‘kapot’ aan het maken was voor geld en views.
Er is denk ik iets diepers dat mensen aantrekt die zijn video’s kijken. Denk bijvoorbeeld aan mensen die lijden aan een Binge Eating Disorder, oftewel: overmatig voedsel consumeren en de controle verliezen. De video’s zouden zomaar kunnen helpen om niet de verleiding aan te gaan van het overmatig eten. Ik denk ook dat Nikocado’s gedrag en content invloed hebben op de manier waarop jongeren zichzelf of elkaar zien op sociale media. Denk aan het constant tonen van overmatig eten en de dramatische reacties in zijn video ‘s. Het kan een vertekend beeld geven van wat normaal of gezond is. Dit kan van invloed zijn op het beeld van jongeren over hun eigen eetgewoontes en lichaamsbeeld, ook hoe ze anderen op sociale media beoordelen.’
‘Nikocado Avocado’s ‘Two Steps Ahead’-aankondiging draait om het idee dat zijn kanaal een sociaal experiment is. In de video onthult hij dat hij de afgelopen twee jaar video’s heeft geüpload die allemaal vooraf waren opgenomen, zodat niemand zou merken dat hij in die tijd in het geheim gewicht heeft verloren. Veel kijkers geloven nu dat zijn gewichtsverlies al die tijd verborgen is gebleven. Nikocado benadrukt vooral de haatreacties en de fat-shaming die hij ontving. Persoonlijk vind ik het moeilijk te begrijpen hoe dit een sociaal experiment kan zijn, vooral omdat hij zijn gezondheid op het spel zette tijdens dit proces.
@nosstories Nikocado Avocado zegt dat hij 113 kilo is afgevallen. #Nikocado #mukbang #NOSstories ♬ origineel geluid – NOS Stories
De reacties waren verschillend: de een begrijpt de logica van wat hij het ‘sociale experiment’ noemde, de ander (waaronder ikzelf) begrijpt het niet. Hij zou de reacties van zijn publiek hebben geobserveerd, vooral de fat-shaming en haatreacties. Hij zou iedereen dus altijd twee stappen vóór zijn geweest en een online persona hebben gecreëerd. Lang verhaal kort … het internet!
Ik denk dat velen zich misleid zullen hebben gevoeld, vooral als zij twee jaar lang naar zijn video’s hebben gekeken. Ik denk persoonlijk dat hij door zal gaan met zijn mukbangs; zijn comeback was overigens ook een mukbang. Of hij het anders aan gaat pakken is de vraag. Hij heeft sinds de laatste video geen mukbang-content meer gepost.’
Reactie van Youngworks: Nikado Avocado
Sjanne de Haan van Youngworks:
‘De populariteit van Nikocado Avocado laat zien hoezeer mensen worden aangetrokken door extreme content en drama. We hebben nog geen internetsafari-bingokaart, maar het heeft wederom te maken met escapisme. Nikocado’s video’s draaien niet alleen om het eten van grote hoeveelheden voedsel, maar ook om de sensatie van ruzies, emotionele uitbarstingen en andere extremen. Dit soort spektakel trekt een groot publiek, vooral jongeren die op zoek zijn naar entertainment. Toch is het belangrijk om te beseffen dat deze content een vertekend beeld geeft van wat normaal is, en kan bijdragen aan een toxische online omgeving.
Nikocado’s ‘Two Steps Ahead’ roept veel vragen op. Veel kijkers vragen zich af of hij op een gezonde manier is afgevallen, ook omdat hij nog steeds ongezond lijkt te eten. In de context van de huidige discussie over Ozempic – een diabetes-medicijn dat nu veel wordt gebruikt om af te vallen – roept dit alleen maar meer vragen op. En is zijn zogenaamde ‘sociale experiment’ niet gewoon een slimme manier om opnieuw viral te gaan? Dat jongeren zichzelf en anderen deze vragen stellen is in lijn met de kritiek richting influencers die over het algemeen lijkt toe te nemen. Lees hierover ook meer in ons artikel over de-influencers.’
Meer over jongeren?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.
Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.
Eerdere edities van Internetsafari:
- Internetsafari #13: Duisternisbewakers
- Internetsafari #12: Roxy Dekker
- Internetsafari #11: Vanlife
- Internetsafari #10: Bear vs. Man?
- Internetsafari #9: eindeloos scrollen (op TikTok)
- Internetsafari #8: Boer Harm
- Internetsafari #7: Nutri-Score
- Internetsafari #6: TikTok als zoekmachine
- Internetsafari #5: No more part 1
- Internetsafari #4: Unboxing en adventskalenders
- Internetsafari #3: Sludge content
- Internetsafari #2: NFT’s
- Internetsafari #1: Barbie Breakup
Meer over jongeren?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken en (online) trainingen.
Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.