Internetsafari #15: Welke (domme) trends en virals vielen op? – Jubileum editie

Sjanne de Haan
31 oktober 2024

In de digitale jungle van het internet stuiten jongeren voortdurend op trends. Van bizarre challenges tot de meest onzinnige virals; het internet is een eindeloze put met content. Een echoput bovendien, waar memes soms lang rondgaan.

Vijftien edities schreven we al van onze Internetsafari, de rubriek waarin jonge ‘rangers’ maandelijks online content spotten die ze interessant, tof of vreemd vinden.

Ter gelegenheid van onze 15e editie van Internetsafari heeft Youngworks alle rangers bevraagd. Welke content zien ze veel online? Welke trends waren nutteloos en welke verrasten juist? Wat wordt er eigenlijk allemaal gemaakt en waarom scoort dit, volgens de jongeren? In deze jubileumeditie van de Internetsafari duiken we in hun antwoorden en ontdekken we samen wat hen bezighoudt en hoe hun algoritmes eruitzien.

Lisa en Raya met hun telefoons.

De volgende rangers hebben een bijdrage geleverd aan dit jubileumartikel:

  • Lisa, 14 jaar
  • Jawhara, 18 jaar
  • Ozaia, 20 jaar
  • Zoë, 19 jaar
  • Sonny, 18 jaar
  • Emil, 21 jaar
  • Raya, 19 jaar

 

Favoriete (domme) trend

De eerste vraag die we onze rangers stelden was: ‘Wat is jouw favoriete (domme) trend?’ Hier volgt een selectie van de leukste en meest uiteenlopende antwoorden. 

Lisa:
‘Upside down is een trend waarbij iemand de ander vasthoudt en ondersteboven draait. Ik vind het een domme trend, want ik snap het nut er niet van. Ik ga wel altijd stuk als het misgaat en iemand vol op de grond valt.’

@romyleontine

Ik mocht dit niet posten btw dus like dit pls😬🤝🏽

♬ original sound – charchar

Emil:
‘Mijn favoriete domme trend zijn video’s van katten gegenereerd door AI (artificial intelligence). Deze filmpjes bestaan eigenlijk uit een reeks AI-gegenereerde foto’s met emotionele muziek eronder.

@mpwild Stay unique ! #catsoftiktok #cat #aiart #ai #poorcat ♬ son original – Cat’slife

Nog een andere leuke is ‘brainrot’. Brainrot zijn vaak hele hectische filmpjes met allemaal kleine fragmenten met referenties naar andere memes, muziek of andere random filmpjes. Het voelt alsof je langzaam je breincellen verliest als je te veel van deze video’s kijkt. En de nieuwste trend is dan … ‘cat brainrot’, hetzelfde idee, maar dan niet voor mensen maar voor katten.’

@nosjeugdjournaal Oe-ie-ie-aa-ie 💅 #brainrot #catsoftiktok #jeugdjournaal ♬ origineel geluid – NOS Jeugdjournaal

Zoë:
‘Mijn favoriete trend is de komkommersalade. Bekend van de quote: ‘soms moet je gewoon een hele komkommer eten’. Klinkt gek, I know. Iemand begon dit ongeveer twee maanden geleden. Het is een makkelijke snack die smaakt naar sushi, met ingrediënten zoals saus, krab, kip, komkommer, enz. Ik maak het vaak en varieer veel, dus dit is wat meteen in me opkwam.’

@logagm

New cucumber recipe 👀

♬ original sound – Logan

Trends die we niet begrepen, maar toch zijn gaan omarmen

Soms verschijnt er content in je tijdlijn die je in eerste instantie niet meteen begrijpt, maar je daarna toch pakt. We vroegen de jongeren naar voorbeelden: ‘Welke trend begreep je eerst niet, maar ben je uiteindelijk toch in meegegaan?’

Raya:
‘Ik kijk en maak veel make-up-, muziek- en fashioncontent en zag de trend ‘Beetlejuice lips’. Deze is geïnspireerd op de nieuwe Beetlejuice-film, waarbij je gekke kleuren zoals groen, paars of geel op je lippen doet en daar zwarte oogschaduw overheen tuit, of andersom. Eerst vond ik het apart. Maar toen ik het probeerde, vond ik het supervet. Hoe cool dat iedereen door hun huid een uniek patroon krijgt!’

@forsurprise Which one?? Beetlejuice Lip Combo Compilation 🪲 #beetlejuice #lipstick #makeupchallenge #funmakeup #spookyseason #makeuptrend #halloweenmakeup ♬ BEETLEJUICE – LAUREN🌈🦋✨🌎

Jawhara:
‘De beroemde Dubai chocoladereep. TikTok-foodtrends vallen vaak tegen, zoals de crompouce (tompouce + croissant) die ik niet echt lekker vond. Maar toen mijn zus die chocoladereep meenam en ik het proefde, was ik verkocht. Nu heb ik er bijna elke dag cravings voor. Ik heb het zelfs zelf gemaakt, en dat was ook heerlijk. Het is wel prijzig, maar echt de moeite waard.’

@monicageuzeUGH 10/10♬ origineel geluid – Monica Geuze

Emil:
‘Skincare. Ik weet niet of je het echt een trend kan noemen, maar het wordt wel flink gepusht op social media de laatste jaren. Eerst dacht ik er niet echt over na, maar door al die reclames en video’s ben ik het zelf ook meer gaan gebruiken. Voor mij blijft het bij cleansers, moisturizers en zonnebrand, maar er worden veel meer producten gepromoot. Bedrijven verdienen hier goed aan door in te spelen op onzekerheden. Maar een beetje voor je huid zorgen is wel goed.’

@mathieusimoneau Trying out the skincare that my Korean model friends always recommended! I was always deterred to try skincare routine because it seemed like a lot of work with too many steps and I was too lazy. The Medicube capsule cream and glass glow device offer a way to achieve this look by perfecting the pigmentation of the skin and making it glow, incredibly easy to use. @medicube_official @Medicube Global #medicube #tiktokshop #tiktokshopfindsfyp #tiktokshopproducts #goldenboba #goldenbobacream #glassskin #boosterpro #glassglowdevice #kbeauty #koreanskincare #shopicons #model #skincare #skincareroutine ♬ original sound – mathieusimoneau

Zoë:
‘Een trend waarvan ik eerst echt dacht HUH?! is de give me my money-trend. Tot de dag van vandaag vind ik het eigenlijk zo’n domme trend. De resultaten zijn grappig, de ‘boomers’ van het internet worden in de maling genomen. En toch heb ik er zelf ook aan meegedaan … Ik heb de trend gedaan met een vriendinnetje van mij die zelf geen TikTok heeft. Ze snapte er niks van en keek ons stomverbaasd aan en zei: ‘Moet dit grappig zijn?’. En eerlijk gezegd heeft ze groot gelijk.’

@thefamileigh Sorry dad🤣💀 AD #thefamileigh #dad #prank #givememymoney ♬ original sound – The Famileigh

Trends komen en gaan en zijn zo weer vergeten …

De vluchtigheid van het internet zorgt ervoor dat content soms ook zo weer vergeten is. Welke trends zijn, volgens de rangers, over een paar jaar helemaal vergeten …?

Zoë:
‘Bijna alle trends. Vooral TikTok staat vol met domme trends zoals al die mensen die de Dubai chocoladereep testen. En ik denk ook aan de ‘Wordt eens wakker: …  jaar geleden ben ik doodgegaan-trend’. Hierin gaan vooral meiden een traumatische of enge ervaring vertellen door te doen ‘alsof’ ze tijdens deze ervaring zijn overleden. Het is een hele nare trend.

Maar bij het lezen van deze vraag dacht ik ook terug aan trends die ik absoluut niet ga vergeten, zoals de ice Bucket challenge en de mannequin challenge.’

@juliavkatwijk Enge trend dit wel (check sound) #fyp #fy ♬ ОПИСАНИЕ – Наоми Ли 🎀

Ozaia:
‘Ik denk niet per se een trend, maar als het zo doorgaat denk ik dat we over een jaar of tien allemaal niet meer weten wat TikTok is. Steeds meer landen beginnen erover na te denken om TikTok niet meer beschikbaar te maken. Ik denk dat de volgende generatie weer een heel ander medium heeft dan TikTok. Net zoals nu steeds minder mensen Hyves, MySpace of Vine kennen.’

Sonny:
‘Ik denk dat de huidige TikTok-dansjes over een paar jaar echt voorbij zijn. Het is nu superpopulair, en iedereen lijkt mee te doen, maar deze dansjes zijn vaak zo vluchtig. De trends veranderen zo snel dat je nu al ziet dat sommige dansjes in de vergetelheid raken.’

@atlanticrecords Obsessed with @Charli XCX, @Troye Sivan & @terrencefoconnor doing the apple dance 🍏 DC: @Kelley Heyer #charlixcx #brat ♬ Apple – Charli xcx

Lisa:
‘De komkommersalades. Een tijdje geleden stond mijn hele For You Page er vol mee en nu echt helemaal niet meer. Over een jaar is denk ik iedereen deze trend weer vergeten.’

Jawhara:
‘Er gaat nu een trend rond waarbij mensen cola drinken gemixt met augurkensap en jalapeñosap. Het lijkt me echt ontzettend vies, dus ik ga het zeker niet proberen. Veel mensen vinden het blijkbaar heerlijk, maar ik denk dat dit zo’n trend is die over een paar jaar wel weer verdwijnt.’

@kalvijn @Dua Lipa ♬ origineel geluid – kalvijn

 

Nieuwe trends bedenken

Dat onze rangers een mening hebben mag inmiddels wel blijken, maar wat zouden zij zelf graag zien op het internet? Wat zouden zij bedenken als trend? Hun antwoorden hadden één ding met elkaar gemeen: ze hadden bijna allemaal de focus op ‘iets goeds doen’.

Raya:
‘Ik ben gek op ‘Hopecore’, waarbij mensen elkaar helpen. Als ik een trend mocht bedenken, zou het zo gaan: je schrijft complimenten op papiertjes en geeft die uit aan random mensen op straat, zonder iets te zeggen. Woorden zijn krachtig en kunnen echt helpen om iemands dag beter te maken.’

Ozaia:
‘Klinkt misschien cheesy, maar ik zou een superlieve trend starten: oude mensen helpen oversteken, een kindje ergens bij helpen, gewoon voor mij normale dingen. Maar het valt me op hoe vaak mensen niet geholpen worden, en dat vind ik jammer. We zijn allemaal mensen, dus we zouden elkaar moeten helpen. Ik zou een soort Wholesome Challenge als dit beginnen.’

Emil:
‘Ik zie vaak video’s van mensen die hun beste outfits delen, en die zien er vaak heel cool uit. Maar ik zou juist een trend willen zien waarin mensen hun slechtste outfits delen. Soms lijkt het alsof mensen zichzelf te serieus nemen en graag willen laten zien hoe cool ze zijn. Daarom lijkt het me grappig om juist de slechtste outfits te zien.’

Lisa:
‘Er is veel kritiek op paardrijden, met beschuldigingen dat het geen sport is en zelfs dierenmishandeling. Daarom lijkt het me leuk om bekende mensen, zoals Gerard Joling en Buddy Vedder, te laten paardrijden. Die negatieve kijk moet veranderen. Iedereen heeft recht op een mening, maar soms gaat dat te ver. Ik hoop dat deze trend kan bijdragen aan een positiever beeld.’

Sonny:

‘Als ik een nieuwe trend zou mogen bedenken, dan zou ik “Hip-Hop Community Cyphers” willen lanceren. Het idee is dat jongeren in hun buurt samenkomen om te rappen, freestylen en hun creativiteit te delen. Dit kan plaatsvinden in parken, op schoolpleinen of zelfs online via livestreams.

Zo’n initiatief zou niet alleen de hiphopcultuur vieren, maar ook een gevoel van gemeenschap en verbondenheid creëren. Het zou jongeren aanmoedigen om hun passie voor muziek te delen en samen iets bijzonders op te bouwen.’

Reactie van Youngworks

Yvonne van Sark:

‘Elke keer is het weer boeiend om deze rubriek te lezen. Vooral als je even doorklikt naar de voorbeelden. Met een risico: voordat je het weet zit je in een rabbit hole en vergeet je de tijd. En zo vergaat het jongeren natuurlijk ook vaak met die oneindige stroom aan content.

Mij fascineert het hoe er steeds weer nieuwe trends en hypes ontstaan. Terwijl je tegelijkertijd ziet dat veel meer van hetzelfde is. Variatie op variatie.

Maar één ding is zeker: om jongeren echt te begrijpen kunnen we vaker vragen naar hun online inspiratiebronnen.’

Sjanne de Haan:

‘Met heel veel plezier schrijf ik elke maand een nieuwe internetsafari samen met ‘mijn’ rangers. De jongeren delen linkjes van content, waardoor ik leer wat er in hun online levens afspeelt en trends beter in de gaten kan houden.

Soms krijg ik zoveel verschillende TikToks of Reels doorgestuurd dat ik niet weet wat ik moet kiezen die maand. Ook wordt er altijd gezellig gediscussieerd met elkaar. Wat me opvalt is dat het overgrote deel van de content die de jongeren doorsturen niet heel luchtig is. Zo stuurde Zoë onlangs de ‘wordt wakker/ wake up’-trend door. Weer zo’n trend, net als bij Bear vs. Man, waarbij vrouwen aan willen geven dat er sprake is van genderongelijkheid. Allemaal heel controversieel en het lijkt mij dan ook, zeker in je adolescentie, erg vermoeiend om van luchtig kattenfilmpjes naar oorlog in het Midden-Oosten naar skincare-video’s te vliegen.

Sociale media entertainen, kunnen ons samen brengen en houden ons op de hoogte. Maar de constante stroom van zulke uiteenlopende en soms zware content (die ook nep kan zijn) kan ook polariseren en mentaal vermoeien. Ik ben heel benieuwd hoe het er over een paar jaar uitziet.’

Eerdere edities van Internetsafari:

Meer over jongeren?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken en (online) trainingen.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.