Meestgelezen artikelen van 2024

Sjanne de Haan
9 januari 2025

Bij Youngworks houden we de trends, ontwikkelingen en inzichten rondom jongeren nauwlettend voor jou in de gaten. Eerder dit jaar deelden we de best gelezen artikelen van het eerste halfjaar. In dit artikel blikken we terug op de meestgelezen artikelen van het hele jaar. We hebben een top 10 voor je samengesteld. Ook staan we stil bij de meestgelezen casussen dit jaar. 

Ben jij al geabonneerd op onze nieuwsbrief? Zo blijf je als eerste op de hoogte!

Top 10 meestgelezen artikelen 2024

Onderstaande top 10 is gerangschikt in volgorde, te beginnen met het meestgelezen artikel. In tegenstelling tot de best gelezen artikelen van het eerste halfjaar hebben we in dit jaaroverzicht ook artikelen meegenomen die al eerder op onze website zijn verschenen, en die in 2024 nog altijd goed scoren.

De Generatietijdlijn, van boomer tot generatie Zgeneratietijdlijn youngworks gen z millenials boomers alpha

Wij geloven erin dat mensen meer delen dan dat ze verschillen. Naast onze overeenkomsten hebben we echter ook te maken met een rijke verscheidenheid aan individuele verschillen: levensfaseverschillen, cultuurverschillen, genderverschillen en wat niet meer? Een dynamische mix in deze sterk diverserende wereld. Leeftijdsverschillen en, in het verlengde, generatieverschillen horen ook in het rijtje thuis. Een – door de vergrijzing – steeds actueler thema. Maar hoe zit dat nou, welke verschillen zijn er tussen generaties? En wat betekent dit op de werkvloer?

Om dit inzichtelijk te krijgen maakte Youngworks samen met Generations INC. een hernieuwde Generatietijdlijn, met daarin een overzicht van alle werkzame generaties. De Generatietijdlijn en het bijbehorende artikel hebben wij ook beschikbaar in het Engels.

Wat weten we nu over Generatie Alpha?Wat weten we nu over Generatie Alpha?

Na generatie Z komt er een nieuwe generatie aan: generatie Alpha (of generatie Alfa)! In dit artikel zoomen we verder in en delen we eerste bevindingen over deze hele jonge nieuwe generatie. Omdat generatie Alpha haar formatieve jaren nog moet gaan beleven, is heel veel nog onzeker. Maar … wat weten we al wel?

wat is een boomer youngworks jongeren

Wat is een boomer?

In 2019 werd het woord ‘boomer’ verkozen tot Woord van het Jaar. Inmiddels is het woord opgenomen in de Dikke Van Dale, maar wat betekent het eigenlijk en moet je je zorgen maken als je wordt uitgemaakt voor boomer? In dit artikel kun je lezen wat het verschil is tussen een boomer en een babyboomer en wat de term betekent voor jongeren.

Je hebt jongeren misschien weleens de termen ‘awkward’ of ‘cringe’ horen zeggen. In dit artikel behandelen we beide termen en leggen we uit wat het verschil is. Daarnaast lichten we toe wat de woorden betekenen voor jongeren, wat het over hen zegt en of je je zorgen moet maken als jouw leerling, kind, buurjongen of nichtje de term vaak gebruikt in jouw bijzijn…

Is Generatie Z echt anders dan andere generaties?

Is Generatie Z echt anders dan andere generaties? – Deel 1

Begrijpen van een nieuwe generatie jongeren

Over generatie Z lees je de meest uiteenlopende uitspraken: tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook: onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw. Niet vreemd dus dat deze jonge generatie voor veel mensen een mysterie is. Rutger vraagt zich af: is het onbegrip groter dan bij voorgaande generaties jongeren? Om te concluderen dat generatie Z bolstaat van tegenstrijdigheden.

Jongeren en... relatiestatussenJongeren en… relatie(statussen)

Van scharrel naar prela, of toch een ignorela? In dit artikel neemt Anne Marijn Muis je mee in heel specifieke jongerentaal: liefdesjargon en relatiestatussen. Welke benamingen en afkortingen gebruiken jongeren zoal om de status van een liefdesrelatie in uit te drukken, wat betekenen ze en waar komt deze relatietaal vandaan?

Jongeren en social media; de online wereld van jongeren

De online wereld van jongeren: social media

Jongeren en social media; de online wereld van jongeren is voortdurend in beweging. Terwijl het gebruik op het ene platform stijgt, daalt de interesse in een ander medium. Sommige social media zijn blijvertjes, andere zijn slechts een kortdurende hype.

Newcom voert al sinds 2010 grootschalig onderzoek uit naar het gebruik van social media in Nederland. Zij kijken daarbij ook naar verschillende leeftijden. Wij hebben het onderzoek voor je doorgenomen en geven je een overzicht van de belangrijkste inzichten van het Nationale Social Media Onderzoek van 2024. Welke socialmedia-apps gebruiken jongeren bijvoorbeeld het meest en welke steeds minder? Ook zoomen we in op de gevaren van sociale media voor jongeren en wat andere generaties hiervan vinden.

Wat is dat toch met al die afko’s?wat is dat toch met al die afko's afkortingen jongeren

Afko’s? Afko’s? Misschien denk je bij het lezen van dit woord: ‘Wat heb ik nu weer gemist?’ Afko’s is de afkorting van het woord afkortingen. En ze zijn ontzettend populair in het taalgebruik van jongeren. In dit artikel gaan we in op het fenomeen van de afko’s onder jongeren en geven we je een overzicht met betekenissen van verschillende afkortingen die momenteel erg populair zijn.

Zillennials, zelfbenoemde microgeneratie?    Zillennials, zelfbenoemde microgeneratie?

De ‘zillennials’: te jong om bij de millennials te horen … en te oud voor generatie Z. De naam geeft het al weer: zillennials zijn een samenvoeging van millennials en generatie Z, de in-between generatie, ook wel ‘microgeneratie’ genoemd. Het boeiende is dat de herkomst van deze generatie niet vanuit de wetenschap komt, maar vanuit jongeren zelf. In dit artikel gaan we verder in op het fenomeen ‘zillennials’.

Complexe mbo-opleidingsnamen zijn struikelblok in studiekeuzeComplexe mbo-opleidingsnamen zijn struikelblok in studiekeuze

Wat gaat er mis, en hoe voorkom je dat vmbo’ers een verkeerde studiekeuze maken?

Namen van mbo-opleidingen zijn vaak onduidelijk voor vmbo’ers. Wij spreken veel vmbo’ers en verbazen ons telkens weer over de onbegrijpelijke namen van sommige opleidingen. Hierdoor blijven veel kansrijke opties buiten beeld. Kan dit ook anders?

Top 5 meestgelezen casussen 2024

Onderstaande top 5 is gerangschikt in volgorde, te beginnen met de meestgelezen casus:

Verbeteren onboardingsproces van studiekiezers – Fontys

In de zomer van 2023 gingen we aan de slag voor Fontys met de vraag: hoe kunnen we de communicatie met studiekiezers verbeteren tijdens het inschrijfproces, vanaf aanmelden in Studielink tot de eerste schooldag?

Met als doel om te komen tot consistente communicatie met potentials en een hogere conversie naar definitieve inschrijving bij het instituut ‘Economie en Communicatie’. Lees meer over onze aanpak en de resultaten.

Hoe bereik je mbo-studenten? – Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs

Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB MBO) zet zich in voor alle mbo-studenten in Nederland. Ze informeren studenten en studentenraden over hun rechten, en vertegenwoordigen de stem van de mbo-student richting media en politiek. JOB constateerde dat sommige groepen (met name BBL-, Entree-, niveau 2-studenten en statushouders) ondervertegenwoordigd zijn. Dat wilde JOB graag veranderen. Daarom vroegen zij aan Youngworks: hoe kunnen we het beste de jongeren bereiken die we nu nog niet kennen?

Een eenduidige en aansprekende invulling van de Open Dagen – HAN

Jaarlijks maken tienduizenden jongeren een keuze uit een groot aantal studies. Bij de HAN University of Applied Sciences in Arnhem en Nijmegen zijn veel medewerkers betrokken bij deze voorlichting aan studiekiezers.

Op welke manier kan je voorlichting tijdens een Open Dag insteken, zodat het optimaal aansluit bij de jongerendoelgroep, het hen helpt een goed beeld te krijgen van diverse opleidingen en waardoor zij een stap verder komen in hun studiekeuze?

Hoe denken studenten over het leveren van een maatschappelijke, duurzame bijdrage? – Radboud Universiteit

De Radboud Universiteit laat zich al sinds haar oprichting in 1923 leiden door wetenschappelijke vragen en maatschappelijke uitdagingen. De universiteit wil dat haar studenten zich ontwikkelen tot kritisch denkende academici die vanuit verantwoordelijke posities een maatschappelijke, duurzame bijdrage leveren

We gingen aan de slag met de vraag: ‘Hoe beleven onze studenten de ambitie van de Radboud Universiteit: hoe kijken zij naar hun (toekomstige) maatschappelijke rol en bijdrage?’.

Basisopleiding Jongeren als doelgroep als middel voor onboarden team Young Impact – Young Impact

Youngworks levert sinds 2021 als vaste kennispartner van Young Impact advies- en onderzoeksdiensten. Hierdoor zijn we op vaste basis in gesprek over de strategie van de organisatie. Sinds enige tijd maakt Young Impact ook gebruik van het Academy-aanbod van Youngworks.
De Basisopleiding Jongeren als doelgroep is een vast onderdeel van de onboarding: alle nieuwe medewerkers volgen de online cursus tijdens hun inwerkprogramma.

Meer over jongeren?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers, en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken en (online) trainingen.

Wil jij je met collega’s je verder verdiepen in jongeren? Neem dan zeker contact met ons op.